Tuesday, January 15, 2013

Topic lain sikit - TEMPAT MENARIK DI SARAWAK

KUCHING WATERFRONT

Tebingan Sungai Kuching yang terletak di selatan Sungai Sarawak merupakan destinasi pilihan bagi pengunjung yang ingin menikmati aura cosmopolitan bandar ini. Di siang hari, ia menawarkan pemandangan unik The Astana, Fort Margherita dan kampung-kampung melayu yang terletak di seberang sungai; manakala, di malam hari tempat ini bertukar menjadi meriah! Terasa seakan-akan separuh dari penduduk bandar ini berkunjung kesini untuk bertemu rakan-rakan, menonton persembahan ataupun sekadar mengisi masa lapang. Untuk kelainan, cubalah “jetty-hopping” di sepanjang sungai dengan menaiki bot penambang dan menikmati pemandangan yang menyegarkan, bunyi alam semulajadi dan juga makanan-makanan unik di kedua-dua belah tebing sungai ini. 

Setelah melalui fasa pembangunan, Tebingan Sungai Kuching kini merupakan pusat perjumpaan yang paling popular di bandar ini. Gudang-gudang lama digantikan dengan esplanade sepanjang 900m, lanskap yang cantik lengkap dengan bangku-bangku, gerai makanan, restoran dan kemudahan hiburan. Beberapa bangunan lama yang dikekalkan dan menjadi sebahagian daripada rekabentuk disini termasuklah Museum Sejarah Cina, Bangunan Sarawak Steamship, teater terbuka dan Square Tower. Terdapat juga bangunan baru yang ditambah untuk melengkapkan rekabentuknya seperti Chinese Pavilion, air pancut berirama serta beberapa ukiran-ukiran moden.


Suasana di tebing sungai Sarawak (Water front)


Antara tempat yang cantik untuk ambil gambar di Kuching Water Front


Nak naik Cruise? Boleh ... ambil perlayaran petang.. boleh tengok matahari tenggelam. Harga kalau tak salah RM65 seorang untuk perjalanan selama 45 minit menyusuri sungai Sarawak. Saya belum naik lagi.... mungkin akan datang kot.


Saya di Magherita Ford yang kini menjadi Muzium Pils di Sarawak. Salah satu tapak sejarah terletak di seberang sungai Sarawak. Boleh pegi naik bot penambang dari Water Front. Harga RM0.30 seorang.


Suami saya posse di salah sebuah muzium yang terdapat berhampiran Water Front. Pegi jalan kaki aje. Dan masuk adalah PERCUMA ye... Ada banyak lagi Muzium.. semua dekat-dekat aje....


Suasana senja di Water Front.

Petang-petang kat sini agak meriah. Ada seniman jalanan memakai pakaian tradisi Orang Ulu sambil bermain sape ...

Orang yang menjual kek lapis.. cenderahati macam key chain, assessories manik.. macam-macam lagilah...

Memang menarik. Boleh santai-santai selepas penat berjalan....






No comments:

Post a Comment