Wednesday, March 7, 2012

Cerita Satu Malam Di Dalam Bulan Hantu


Lu kalau jumpa itu hantu aa … lu memang manyak suwey punya..” kata Ah Fook satu ketika semasa minum kopi di kedai kopi.

Semua mata bertumpu padanya. Dah la tengah malam. Cerita hantu pulak tu. Lagi pun sekarang ni orang-orang cina tengah sembahyang hantu.

“Apa la lu Ah Fook. Malam-malam macam ni lu lagi mau cerita pasal hantu,” kata Ah Meng pula yang sama-sama mananguk kat kedai kopi malam tu.

Haiyya…!! Wa tatak muhong punya. Wa punya anak jilan sulah kena ooo ….” Kata Ah Fook penuh aksi.

Olang-olang tua ada cakap. Kalau lu nampak hantu, lu punya nasib memang suwey punya….” Cerita Ah Fook lagi.

Yang lain-lain sudah menelan liur. Betul ke?

“Betul …. Itu hali aa…….”

Hari tu hari Sabtu. Masa tu ada kenduri kahwin di simpang jalan tu. Ala ….Rumah kat depan TNB sub-station tu! Masa tu orang semua tengah main judi dengan minum-minum. Itu pengantin …. Tak tau la diaorang buat apa dalam bilik … hehehe..

Tapi kat sini bukan la nak cerita pasal itu pengantin. Tapi pasal Yong Yong anak jiran Ah Fook. Yong Yong yang tengah minum-minum di beranda rumah pengantin tu sedang asyik bersembang dengan kawan-kawannya. Kawan-kawan yang lain sudah pening-pening lalat tapi Yong Yong masih segar, seolah-olah dia sedang minum air paip.

Dalam gelak-gelak tawa, Yong Yong terpandang kelibat manusia bawah pokok nangka di depan pagar TNB sub-station. Dia memerhati orang tersebut yang sekejap mencangkung dan sekejap berdiri tetapi tidak beranjak dari tempat itu.

Dalam pemerhatian Yong Yong, orang yang berbalam itu berbaju macam pengantin perempuan. Cuma Cheong-Sam yang dipakai seakan-akan warna putih dan bukan warna merah seperti kebiasaan.

“Eh .. apa pengantin perempuan tu buat kat bawah pokok nangka tu?” Tanya Yong Yong kepada kawan-kawannya.

“Ntah … gaduh dengan laki dia kut …Alah.. biarlah .. itu cerita orang dah kahwin…. “ jawab salah seorang rakannya tanpa menghiraukan apa yang Yong Yong nampak.

“Mana ada….. Wa tak nampak pun….” Kata seorang lagi dengan mencegilkan biji matanya ke arah yang dikatakan oleh Yong Yong.

“Ye lah … tak de sapa pun….. Lu dah mabuk agaknya…..” kata yang sorang lagi.

Tapi Yong Yong tak puas hati. Dia meminta diri untuk menjengah orang yang berada di bawah pokok nangka itu. Rasanya macam ada masalah … kejap berdiri… kejap mencangkung.

“Eii .. Yong Yong … Tak usah kacau la itu orang … kita minum lagi bagus ….” Halang seorang dari kawannya tetapi Yong Yong dah jauh melangkah.

Semakin lama semakin hampir. Jantung Yong Yong pula berdegup kencang. Tak tahu kenapa tiba-tiba dia menggeletar. Orang yang mencangkung tadi masih mencangkung malah tidak lagi berdiri. Mungkin tunggu Yong Yong agaknya .

“Er ..kak buat apa kat bawah pokok ni….?” Serentak dengan teguran itu terdengar satu jeritan yang panjang menyebabkan semua orang di majlis perkahwinan itu tersentak. Tapi bak kata orang dari yang paling kecik sampai yang paling besar … semua terkejut gila mendengar jeritan tersebut.

Kawan-kawan Yong Yong yang sedang pening-pening lalat pun terkejut.

“Eh … itu suara Yong Yong?”

Mereka berlari ke arah Yong Yong yang sedang terduduk dengan mulut ternganga dan mata terbeliak. Tetapi masing-masing semua meraban entah ke mana. Yong Yong kat depan mata masih tak tercapai tangan mereka. Yelah orang dah mabuk.

“Apa terjadi Ah Fook….?” Tanya Ah Meng sebaik sahaja Ah Fook berhenti seketika untuk meneguk kopi yang dah sejuk di atas mejanya.

“Itu Yong Yong sulah nampak itu hantu la. Masa dia latang, itu hantu sulah lompat naik atas itu pokok nangka … Shuuup..!!!! Macam spailerman Suma orang tatak nampak. Dia solang saja nampak. Haiya … manyak suwey ooo…..” Ah Fook meneguk kopinya lagi.

“Apasal Ah Fook ..?”

“Lepas itu hali aa… Itu Yong Yong sulah sakit.”

“ Dia mati ke Ah Fook lepas tu?” Tanya seorang Melayu yang sama-sama mengikuti cerita Ah Fook.

Haiya … Wa belum habis cerita lu sulah kacau …!!!” marah Ah Fook.

“ Dia sakit, tapi tak lama. Demam terkujut. Dua tiga hari lepas tu dia kena ekor… Satu libu linggit!!! Tapi aaa… masa dia balik lumah … itu luit semua dia tak tau sulah letak mana, sulah cicir .. tak tau mana pegi. Dia pegi cari …. Ngam-ngam keluar itu rumah  lori sudah langgar sama dia. Masuk hospital, dia punya kaki kena potong ….Itu semua aa… pasal nampak itu hantu la…..”

“ Ya ke Ah Fook. Macam tak percaya aje …..”

“ Ya la…. Itu kes aa … 7 hari saja lepas dia nampak itu hantu…. Tatak muhong punya….. Dia punya mak bawak dia pergi sembahyang. Baru dia punya nasib ada baik. Itu sami pun ada cakap, pasal itu Yong Yong nampak itu hantu la dia punya nasib ada sikit suwey. Okey lah … wa nak balik …. Nanti wa punya bini marah wa balik lambat … Er Ah Keong … ini kopi masuk buku aa… lain hali wa bayar aa….” Jerit Ah Fook sambil berlalu meninggalkan mereka yang terkulat-kulat.

Selepas Ah Fook pergi seorang demi seorang meninggalkan kedai kopi tersebut. Masing-masing dengan muka cuak. Yelah …. Baru dengar derita Ah Fook tadi, masing-masing jadi kecut sikit. Dah la tu. Malam tu malam Jumaat. Bulan hantu lagi.

Sementara Ah Fook pula bersiul-siul kecil meredah malam dengan Honda Cup buruknya. Puas hatinya bercerita pasal Yong Yong yang telah diubah suai menjadi lebih menarik.

Spailerman … spailerman… weh ah yu .. spailerman…” Ah Fook menyanyi lagu Spiderman dengan pelat cinanya.

Tiba-tiba pokok di hadapannya bergoyang-goyang sedangkan masa itu tiada angin yang bertiup langsung. Ah Fook menelan liur tetapi dia masih memerhatikan pokok yang bergoyang tanpa angin itu.

“ Monyet kot?” bisik Ah Fook.

 Semasa betul-betul melintasi pokok itu dia ternampak satu lembaga sedang tergantung di atas pokok itu. Lembaga yang menyerupai seorang panglima cina zaman Dinasti Ming itu terloncat-loncat tergantung sendirian dengan tali mengikat lehernya. Seketika kemudian mata lembaga yang merah menyala dan muka yang pucat lesi serta bertaring menyeringai memandang tepat ke mata Ah Fook.

Haiyya … jangan kacau gua….Jangan kacau gua….!!!!!” Jerit Ah Fook ketakutan sambil terketar-ketar memerah minyak motor.

Serentak itu juga terdengar satu jeritan kuat dari arah pokok berkenaan menyebabkan Ah Fook susup sasap melarikan diri.

Entah macam mana motor yang ditunggangnya jatuh masuk ke dalam parit. Bagaimana dia jatuh cuma dia aje yang tahu.

Wa sulah cakap … mesti suwey punya…” rungut Ah Fook yang masih ketakutan sambil cuba bangun keluar dari parit.

Dia bingkas bangun dan melarikan diri meninggalkan Honda Cupnya didalam parit yang entah apa-apa kandungannya. Dengan kudrat yang tinggal Ah Fook terus berlari dengan mata terpejam.

Cong ceng … cong ceng….” Dia membaca sesuatu, serapah menghalau hantu agaknya.

Entah macam mana kakinya tersandung dengan kakinya sendiri dan sekali lagi macam nangka busuk dia terjatuh. Lagi menyedihkan mukanya tersembam tepat-tepat kat atas tahi lembu yang suam-suam kuku. Memang betul-betul suwey!!!

Di sebalik dunia yang satu lagi …..

“Woi apek … apasal lu loncat-loncat kat bawah pokok ni? “ Tanya satu suara.

“Haiyya .. wa punya nasib banyak suwey la ini hari. Wa baru putus cinta. Wa punya girlfriend sula lari sama itu hantu Mat Salleh. Wa ingat nak bunuh diri. Wa gantung diri wa atas pokok ni. Sulah lama wa gantung tapi wa tak mati-mati lagi. Wa goyang-goyang itu pokok kasi cepat mati. Tapi masa itu aa… ada satu orang lalu tengok waWa terkejut. Dia pun terkejut. Dia jerit … wa pun jerit. Ngam-ngam aa… kepala wa pun putus. Tapi aa.. wa tatak mati jugak … wa punya kepala sulah sangkut kat atas ini pokok .. Wa punya badan kat bawah … Haiyya … memang manyak suwey la!!“

“Sekarang wa tak tau macam mana nak ambik wa punya kepala …. “

“Apek .. Apek…. Lu hantu mana boleh mati lagi. Nanti wa tolong lu ambik lu punya kepala…”

Lu sapa?” Tanya apek tanpa kepala itu.

“Saya Pontianak”

“Terima kasih.” Kata apek tersebut sebaik sahaja kepalanya diserahkan.

Wa cakap lu aa…. Ini bukan wa cakap tau, ini orang-orang tua punya cakap. Lu jangan main-main sama ini orang tau. Lu jangan kasi itu orang nampak lu ooo…. Kalau orang sulah nampak lu ..nanti lu punya nasib banyak suwey ooo… Macam wa…….” Kata apek itu sambil menjinjing kepalanya berlalu dari pokok nangka di hadapan pagar TNB sub-station di hujung simpang.





Pengajaran: Kenapa takut hantu … sebab hantu pun takut kat kita….

No comments:

Post a Comment