Tuesday, April 2, 2013

Assalamualaikum..

Syukur alhamdulillah, novel sulung saya berjudul MASIH TERASA (dari tajuk asal Mengukir Impian) telah pun berada di pasaran. Kadang-kadang macam tak percaya aje.. semua tu macam mimpi aje. Percaya atau tidak, novel ini telah pun saya tulis pada tahun 2004. Asalnya cuma 145 mukasurat aje untuk dihantar ke peraduan anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka. Tapi saya tak menang untuk Novel ni. Kemudian saya perbaiki lagi sehingga menjadi 285 mukasurat. Maklumlah sebelum bertemu dengan Kak Fauziah Ashari, dah bertahun saya cari penerbit novel ni. Dari Creative Enterprise, Fajar Pakeer, Alaf 21, Buku Prima, Siti Rosmizah... semuanya tolak dengan pelbagai alasan. Malah ada yg memula kata berminat, suruh tukar format, tukar watak dan bermacam-macam lagi, tapi akhirnya  'dukacita dimaklumkan...'.

Saya dah give-up, dah malas nak menulis tapi sesekali semangat tu datang balik dan inilah hasilnya. Saya tak kisah walaupun tajuknya ditukar, yang penting isinya tetap sama. Terima kasih pada kak Fauziah Ashari yang menerima perubahan dalam genre industri novel ini.

Rahsia idea saya? Hmmm... susah saya nak cakap. Saya memang peminat novel dulu-dulu terutama novel dari Creative Ent. Ada seorang penulis yang menulis seperti saya. Saya suka pada sesuatu yang adventure, lawak dan suspens. Saya berharap sangat-sangat suatu hari nanti saya akan dapat terbitkan novel berdasarkan genre tersebut.

Banyak lagi yang perlu saya belajar dalam dunia penulisan ini. Harap sifu-sifu di luar sana sudi membantu.

Sekarang saya sedang menulis 2 buah novel ... menulis berdasarkan mood. nak cerita moden atau nak cerita kampung.... Manalah tahu, dua dua tu dapat perhatian..hehehe. Nak createkan supaya jadi menarik tu yang susah...

Tak apa, saya akan cuba siapkan juga...


No comments:

Post a Comment