Thursday, September 26, 2013

Tempat Menarik Di Kuching - Air Terjun Rayu, Matang

Air Terjun Rayu

Nak sangat mandi sungai atau air terjuan kami telah ke Air Terjun Rayu. Sebenarnya lebih kepada jeram di pergunungan Gunung Serapi. Tempat ni adalah milik persendirian dan bersebelahan dengan sebuah ruma panjang Iban. Ia terletak berhampiran Matang Wildlife Centre. Sungai berjeram tu melalui Matang Wildlife Centre.

Caj masuk seorang RM1. Nak sewa pelampung pun ada. Airnya berwarna hitam kerana air hutan dan sejuk. Memang nyaman gile lah.

Kalau pencinta alam semulajadi, tempat ni memang cantik. Walaupun kemudahan yang disediakan teramat-amatlah kurang.. tapi pada saya tetap meanrik. Di kelilingi hutan hutan tropika. Malah semasa mandi manda pun, boleh bermain-main dengan anak-anak ikan disekeliling.

Bagi kedalaman air pula, ada kawasan yang dalam dan ada juga yang cetek. Ada kawasan yang boleh kita dirikan khemah dan untuk BBQ.

Semasa saya dan keluarga pergi, waktu memang tak beberapa sesuai sebab waktu tu musim kemarau.. jadi banyaklah kawasan yang kering daripada berair. Bayangkanlah tempat yg dalam semasa musim kemarau ni, agak2nyalah, pada waktu biasa2 ni.. berapalah kedalamannya.

Ini adalah sebahagian gambar2 yang saya ambil bersama keluarga saya di Sarawak.










No comments:

Post a Comment