Tuesday, August 27, 2013

LAGI ADEGAN YANG TAK SEDAP KITA LIHAT ...HMMMM

Lagi cerita pasal Melayu Sarawak ni... Bukanlah nak mengumpat, tapi saya rasa perlulah di dedahkan supaya orang tahu peradaban mereka dan kalau boleh pembaca yang MUNGKIN berbangsa Melayu Sarawak.. tolonglah berubah.

Saya baru teringat satu cerita bila saya baca balik blog saya ni. Benda ni berlaku dlam raya tahun lepas (2012). Kawan sekerja saya ni beristerikan org Melayu Sarawak. Kawan saya ni bukan main punya baik. Semasa kebun dia di Muar ada banyak buah, dia telah mengajak saya dan suami untuk bertandang ke kebun tu sambil memanjat pokok buah memetik hasil. Setelah berjanji di mana nak jumpa, kami pun konvoi bersama-sama ke kebun tersebut. Agak pedalaman jugalah. Tapi saya dan suami yang originally memang org klampung pure, kami memanglah suka. Apatah lagi nak panjat pokok petik buah. Terasa jugalah keseronokannya, macam kat kebun sendiri. 

Bila kami sampai aje ke kebun tu, cuma saya, suami saya dan kawan saya tu aje yang turun kereta dan merancang pokok mana nak dipanjat. hairan juga saya, kenapa isterinya serta anak-anaknya tak turun kereta? ()Lupa nak cakap, kami datang naik kereta sendiri2 ye. ) Takkan takut nyamuk gigit kot. So, atas dasar ukhwah, saya datang ke kereta mereka, ketuk tingkap dan bersalaman dengan diorg. Rupa2nya, ada sorang lagi perempuan dlm tud an diperkenal oleh kawan saya sebagai makcik isterinya itu. Tapi, kitorg nak panjat pokok tu makan masa. Takkan selama itu diorg nak tunggu dalam kereta?

So, malas nak jadi busy body, saya dan suami terus ajelah panjat pokok & petik buah. kawan saya tu pun turut serta tapi tak lama. Sekejao leas tu dia dah ke pokok sebelah yang terlindung dengan satu semak samun. Dan saya dengar isteri dan anak-anaknya berborak dan mengutip buah di pokok sebelah yang terlindung. Oh.. tak mahu bercampur gaul dengan kami rupanya....!!! Nak petik buah pun kena pokok lain2...! Masa tu jugak hati saya kata..'SOMBONGNYA'... Orang kaya ke sampai nak sombong cam tu. 

Lepas siap-siap, dia terus masuk balik dalam kereta tanpa bertegur sapa pun dengan saya dan suami. Teruknya perangai!!! Saya pun malas nak cakap apa. Lantaklah! Saya berurusan dengan suami dia dan kebun tu pun suami dia yg punya. Dan lagi tu... saya dapat tahu dia seorang GURU tu..... Hai... teruklah anak murid kalau cikgu cam tu... Sombong tak bertempat!!!

Bila saya balik ke Sarawak dan saya temui orang2 Melayu Sarawak yang macam ni, so..tau lah saya... hmmmmmmm.......


No comments:

Post a Comment